Wśród najważniejszych certyfikatów wyróżnia się ISO (najbardziej popularne to m.in.: 9001 i 14001[2])
[2] Są to normy odnoszące się do procesu
produkcji, a nie produktu. Normy te stawiają wymogi systemom zarządzania firm w
każdym obszarze ich działalności. Odnoszą się do procesów, które są
wykorzystywane przez organizację do wykonywania swoich produktów i usług. W
szczególności ISO 9001 dotyczy procesów wpływających na jakość produktów i
usług, natomiast ISO 14001- do procesów mających wpływ na środowisko, w jakim
przedsiębiorstwo się znajduje. Na uwagę zasługuje fakt, iż normy te nie
stawiają żadnych wymogów produktom i usługom. Z tego powodu ISO 9001 i ISO
14001 nie mogą być prezentowane w taki sposób, który sugerowałby, że są normami
dotyczącymi produktu, albo są gwarancją produktu. Niedozwolone jest
wprowadzenie klienta w błąd, iż certyfikat oznacza gwarancję jakości produktu
lub usługi w przypadku ISO 9001, bądź gwarantuje produkt przyjazny środowisku w
przypadku ISO 14001. Nieporozumienia takie mogą się pojawić w przypadku, gdy
opakowanie, produkt, znak towarowy lub inna informacja dotycząca produktu
zawiera zwroty takie jak np.: „certyfikat ISO 9001”, „certyfikat ISO 14001”. Ze
względu na fakt, iż to system zarządzania, a nie produkt uzyskał
certyfikat wyżej opisane informacje na produkcie są niedopuszczalne. Oznaczenia
posiadania certyfikatu ISO 9001 czy ISO 14001 nie mogą znaleźć się na
produkcie, jego opakowaniu, a także jakiejkolwiek innej formie sugerującej
związek z produktem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz