piątek, 22 sierpnia 2014

Certyfikacja ISO


Wśród najważniejszych certyfikatów wyróżnia się ISO (najbardziej popularne to m.in.: 9001 i 14001[2])



[2] Są to normy odnoszące się do procesu produkcji, a nie produktu. Normy te stawiają wymogi systemom zarządzania firm w każdym obszarze ich działalności. Odnoszą się do procesów, które są wykorzystywane przez organizację do wykonywania swoich produktów i usług. W szczególności ISO 9001 dotyczy procesów wpływających na jakość produktów i usług, natomiast ISO 14001- do procesów mających wpływ na środowisko, w jakim przedsiębiorstwo się znajduje. Na uwagę zasługuje fakt, iż normy te nie stawiają żadnych wymogów produktom i usługom. Z tego powodu ISO 9001 i ISO 14001 nie mogą być prezentowane w taki sposób, który sugerowałby, że są normami dotyczącymi produktu, albo są gwarancją produktu. Niedozwolone jest wprowadzenie klienta w błąd, iż certyfikat oznacza gwarancję jakości produktu lub usługi w przypadku ISO 9001, bądź gwarantuje produkt przyjazny środowisku w przypadku ISO 14001. Nieporozumienia takie mogą się pojawić w przypadku, gdy opakowanie, produkt, znak towarowy lub inna informacja dotycząca produktu zawiera zwroty takie jak np.: „certyfikat ISO 9001”, „certyfikat ISO 14001”. Ze względu na fakt, iż to system zarządzania, a nie produkt uzyskał certyfikat wyżej opisane informacje na produkcie są niedopuszczalne. Oznaczenia posiadania certyfikatu ISO 9001 czy ISO 14001 nie mogą znaleźć się na produkcie, jego opakowaniu, a także jakiejkolwiek innej formie sugerującej związek z produktem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz